Please take note that leaving your running idle for more than 3 minutes if semi covered areas is against environmental regulation.


---------- Forwarded message ----------
From: Nor Aziah Jaafar <aziah@doe.gov.my>
Date: 2011/6/15
Subject: Maklumbalas Ke Atas Aduan Jiran Menghidupkan Kenderaan_Pencemaran Udara
To: ***
Cc: Datin Paduka Che Asmah Ibrahim <cai@doe.gov.my>, "rajiv@dapsj.com" <rajiv@dapsj.com>, aduansel <aduansel@doe.gov.my>, Ainon Zakiah Zakaria <non@doe.gov.my>


Salam hormat,
Terima kasih di atas aduan yang dikemukakan dan keprihatinan tuan ke atas isu pencemaran udara yang berlaku di kawasan kejiranan tuan. Susulan siasatan yang telah dijalankan, Jabatan ini telah mengeluarkan surat amaran kepada penghuni rumah tersebut pada 14 Jun 2011 mengkehendaki amalan yang tidak mesra alam ini diberhentikan kerana telah menyebabkan pencemaran udara, di bawah Peraturan 16, Peraturan-Peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Kawalan Pelepasan Daripada Enjin Petrol)1996.
Peraturan 16 ini menetapkan bahawa tiada seseorang boleh membenarkan enjin kenderaan dihidupkan semasa kenderaan tersebut tidak bergerak (statik) selama lebih daripada tiga (3) minit di kawasan tempat letak kereta separa tertutup.
Diharap tuan berpuashati dengan maklumbalas yang diberikan di atas, dan sekiranya memerlukan penjelasan lanjut, bolehlah menghubungi saya seperti alamat di bawah.
Sekian dimaklumkan.
PEMULIHARAAN ALAM SEKITAR, TANGGUNGJAWAB BERSAMA
NOR AZIAH JAAFAR
Ketua Penolong Pengarah
Operasi II
Jabatan Alam Sekitar Negeri Selangor
Tingkat 12-14, Wisma Sunway Mas
Jalan Tengku Ampuan Zabedah C9/C, Seksyen 9
40100 SHAH ALAM
No. tel: 03-55214000 ext. 1489
Tel. bimbit: 019 6317 065
P Save a tree. Please don't print this e-mail unless it's really necessary."